Publication Details

Reference Category Book chapters
DOI / URL link
Title (Primary) Lebensräume virtuell und real erkunden - die Lernsoftware PRONAS. Exploring habitats via virtual and real excursions – the educational software PRONAS
Title (Secondary) Verbreitung, Biologie und Schutz der Erdkröte Bufo bufo (LINNAEUS, 1758) mit besonderer Berücksichtigung des Amphibienschutzes an Straßen
Author Ulbrich, K.; Grosse, W.-R.; Körnig, S.; Fischer, J.; Schweiger, O.; Settele, J.;
Publisher Maletzky, A.; Geiger, A.; Kyek, M.; Nöllert, A.;
Journal Mertensiella
Year 2016
Department BZF;
Volume 24
Language deutsch;
POF III (all) T12;
Keywords Education; biodiversity and climate change; amphibians; reptiles; school; software; virtual Excursion; Bildung; Artenvielfalt und Klimawandel; Amphibien; Reptilien; Schule; Software; virtuelle Exkursionen
UFZ wide themes RU1;
Abstract

Climate change and the dramatic loss of biodiversity are essential subjects of European as well as global research agendas. However, little of the current knowledge reaches the young generation. In order to incorporate biodiversity research into the reality of school education, educational software has been developed that combines desktop work with field experiences. The software PRONAS demonstrates how scientists handle questions about the impact of climate change on the habitats of many species – including amphibians and reptiles. PRONAS makes core results of research projects available and digestible for students from 12 to 19 and is freely accessible at www.ufz.de/pronas-lernsoftware. A guidebook for teachers – which was authored in close cooperation with teachers – shows how to apply PRONAS in in- and out-of-classroom learning. We found that appropriate didactic approaches to raise interest, awareness and motivation have to integrate future scenarios and simulations, the combination of virtual and real excursions, and a link to “real-life” scientists.

Klimawandel und damit einhergehende Risiken für die biologische Vielfalt werden in zahlreichen Forschungsprojekten untersucht. In der Öffentlichkeit, insbesondere bei jungen Menschen, ist davon jedoch kaum etwas bekannt. Umweltforscher haben in enger Zusammenarbeit mit Bildungsexperten die Lernsoftware PRONAS (PROjektionen der Natur für Schulen) entwickelt. Es wird gezeigt, wie Wissenschaftler den Einfluss des Klimawandels auf die Lebensräume von Tieren und Pflanzen untersuchen darunter auch von Amphibien und Reptilien. PRONAS macht Forschungsergebnisse für Schülerinnen und Schuler von 12 bis 19 Jahren verfügbar und ist frei zuganglich auf www.ufz.de/pronas-lernsoftware. Handreichungen für Lehrkräfte geben konkrete Hinweise auf den Einsatz im Unterricht und in der außerschulischen Arbeit. Als geeignete didaktische Methoden (um Interesse zu wecken, das Bewusstsein zu scharfen und die Motivation zum eigenen Handeln zu erhöhen) erwiesen sich a) die Integration von Zukunftsszenarien und Simulationen, b) die Kombination von virtuellen und realen Exkursionen sowie c) der Bezug zu realen Wissenschaftlern.

ID 18175
Persistent UFZ Identifier http://www.ufz.de/index.php?en=20939&ufzPublicationIdentifier=18175
Ulbrich, K., Grosse, W.-R., Körnig, S., Fischer, J., Schweiger, O., Settele, J. (2016):
Lebensräume virtuell und real erkunden - die Lernsoftware PRONAS. Exploring habitats via virtual and real excursions – the educational software PRONAS
In: Maletzky, A., Geiger, A., Kyek, M., Nöllert, A. (Hrsg.)
Verbreitung, Biologie und Schutz der Erdkröte Bufo bufo (LINNAEUS, 1758) mit besonderer Berücksichtigung des Amphibienschutzes an Straßen
Mertensiella 24
Deutsche Gesellschaft für Herpetologie und Terrarienkunde (DGHT), Rheinbach, S. 218 - 225