Publication Details |
Category | Text Publication |
Reference Category | Journals |
DOI | 10.1007/s00506-011-0367-6 |
Document | Shareable Link |
Title (Primary) | Wassernutzungsabgaben als Instrument einer effizienten Wasserpreispolitik nach Art. 9 WRRL - Erfahrungen und Perspektiven in Deutschland. Water-use fees as an instrument of an efficient water-price policy according to Article 9, EU Water Framework Directive – experience and perspectives in Germany |
Author | Gawel, E. |
Source Titel | Österreichische Wasser- und Abfallwirtschaft |
Year | 2012 |
Department | OEKON |
Volume | 64 |
Issue | 1-2 |
Page From | 259 |
Page To | 266 |
Language | deutsch |
Abstract | Vor dem Hintergrund der Herausforderungen durch die Umsetzung der WRRL
stellt sich die Frage, inwieweit Wassernutzungsabgaben
einen sinnvollen Beitrag zur Zielerreichung leisten können.
Hierfür sprechen einerseits umweltökonomische Überlegungen, andererseits
das rechtliche Gebot zur Kostendeckung aus Art. 9 WRRL. Der
Beitrag geht vor dem Hintergrund der in Deutschland gemachten
Erfahrungen mit Abgaben auf Abwassereinleitungen und
Wasserentnahmen der Frage nach, inwieweit diese Abgaben zur
Zielerreichung
der WRRL beitragen und sogar als Vorbild zur Erweiterung von
Abgabepflichten auf neuartige Nutzungstatbestände dienen können.
Es werden Kriterien vorgestellt, anhand derer die Eignung
von Abgaben sektoral differenziert beurteilt werden kann. Im Ergebnis
ist eine umfassend gedachte, alle Wassernutzungen
umgreifende Abgabe nicht sinnvoll darstellbar. Während die klassische
Wasserwirtschaft
sowie die Landwirtschaft eine gute Eignung aufweisen, sind
jedoch insbesondere gewässerschutzbezogene Abgaben auf Wasserkraft
und Schifffahrt ambivalent zu bewerten. Against the background of the challenges resulting from the implementation of the Water Framework Directive, the question arises of how water-use fees can make a useful contribution to the efforts to achieve the intended goals. Arguments in favour are considerations of environmental economy as well as the legal requirement of cost coverage resulting from Article 9 WFD. This report deals with the experience gathered in Germany and analyses the question of how fees on sewage discharge and water abstraction may help to achieve WFD goals and could even serve as a model for extending fees to novel uses. Criteria are presented by means of which fees can be assessed for suitability on a sectoral basis. The study has shown that a comprehensive fee including all water uses is not really practicable. While the conventional practices in water-resources management and agriculture are appropriate, especially the use of fees involving aspects of water conservation to be levied on hydro-power and navigation appear to be ambivalent. |
Persistent UFZ Identifier | https://www.ufz.de/index.php?en=20939&ufzPublicationIdentifier=12148 |
Gawel, E. (2012): Wassernutzungsabgaben als Instrument einer effizienten Wasserpreispolitik nach Art. 9 WRRL - Erfahrungen und Perspektiven in Deutschland. Water-use fees as an instrument of an efficient water-price policy according to Article 9, EU Water Framework Directive – experience and perspectives in Germany Österreichische Wasser- und Abfallwirtschaft 64 (1-2), 259 - 266 10.1007/s00506-011-0367-6 |