Details zur Publikation

Kategorie Textpublikation
Referenztyp Zeitschriften
Titel (primär) Der Kanal Karls des Großen. Ein frühmittelalterliches Projekt europäischer Dimension. Charlemagne’s canal. An Early Medieval project of European dimension
Autor Zielhofer, C.; Werther, L.; Dietrich, P. ORCID logo ; Berg-Hobohm, S.; Ettel, P.
Quelle Geographische Rundschau
Erscheinungsjahr 2017
Department MET
Band/Volume 69
Heft 9
Seite von 12
Seite bis 18
Sprache deutsch
UFZ Querschnittsthemen RU5
Abstract

The Central European Watershed divides the Rhine catchment and the Danube catchment. In the Early Medieval period, when ships were important means of transportation, Charlemagne decided to link both catchments by the construction of a canal. The Fossa Carolina would have provided a continuous inland navigation route from the North Sea to the Black Sea. Despite the important geostrategic relevance of the construction it is not clarified whether the canal was actually used as a navigation waterway. 14C dating and sapropel layers reveal evidence of Carolingian and post-Carolingian ponds. Geoarchaeological drillings, high-resolution direct-push-sensing equipment and archaeological excavations indicate a conceptual size of the canal, which allows a crossing passage of Carolingian cargo scows with a payload of several tons. Our results indicate an extraordinarily advanced construction level of a summit canal. We have evidence for the artificial Carolingian dislocation of the watershed and assume a sophisticated Early Medieval hydrological engineering concept for supplying the summit of the canal with adequate water.

Die Europäische Hauptwasserscheide teilt die beiden großen europäischen Flusssysteme: das Rhein-Main-Einzugsgebiet und das Donau-Einzugsgebiet. Während des Frühmittelalters, als Schiffe zu den wichtigsten und bequemsten Reiseverkehrsmitteln zählten, entschied sich Karl der Große (747 oder 748–814) für den Bau eines Kanals, welcher eine durchgehende Schiffspassage von der Nordsee bis zum Schwarzen Meer ermöglicht hätte. Trotz der wichtigen ökonomischen und geostrategischen Bedeutung des Karlsgrabens (Fossa Carolina) ist bis heute nicht eindeutig geklärt, ob das Bauwerk vollendet und als Schiffsweg genutzt wurde.
dauerhafte UFZ-Verlinkung https://www.ufz.de/index.php?en=20939&ufzPublicationIdentifier=19388
Zielhofer, C., Werther, L., Dietrich, P., Berg-Hobohm, S., Ettel, P. (2017):
Der Kanal Karls des Großen. Ein frühmittelalterliches Projekt europäischer Dimension. Charlemagne’s canal. An Early Medieval project of European dimension
Geographische Rundschau 69 (9), 12 - 18