Dr. Heidi Wittmer

Fachbereich Sozialwissenschaften
Department Umweltpolitik
Arbeitsgruppe Naturschutz & Biodiversität
Arbeitsgruppe Governance & Institutionen
UFZ Science-Policy Expert Group

Helmholtz-Zentrum
für Umweltforschung − UFZ
Permoserstr. 15
04318 Leipzig, Germany

Tel: 0341 235 1629
Fax: 0341 235 45 1629

Dr. Heidi Wittmer

Dr. Heidi Wittmer

Beruflicher Werdegang

1983 - 1989

Studium der Agarwissenschaften in Gießen und Berlin

1990 - 1993

DAAD-Langzeitdozentin an der Universität Tunja in Kolumbien

1994

Gutachtertätigkeiten für die Welternährungsorganisation, FAO in Rom

1995 - 1998

Promotion in Sozialökonomik der ländlichen Entwicklung, Univ.Göttingen

1999 - 2001

wissenschaftliche Mitarbeiterin am Interdisziplinären Zentrum für Nachhaltige Entwicklung (IZNE), Univ. Göttingen

2000

Gutachtertätigkeit für das Zentrum für Entwicklungsforschung (ZEF) Bonn

seit 12/2001

Wissenschaftliche Mitarbeiterin am UFZ

seit 01/2010

Stellvertretende Leiterin des Departments Umweltpolitik

Tagungsorganistation

  • Governance of Natural Resources in a Multi-Level Context, final conference of the GoverNat project, 20.-22.1.2010, Leipzig, Germany
  • International Science-Policy Interfaces for Biodiversity Governance, international workshop, 2.-4.10.2006, UFZ Leipzig
  • New Strategies for Solving Environmental Conflicts: Potentials for Combining Participation and Multicriteria Analysis, Summersymposium, 26.-28.6.2002, UFZ Leipzig
  • EU INCO-DEV International Workshop: Policy Options for the Sustainable Use of Coral Reefs and Associated Ecosystems, 19.-22.6.2000, Mombasa, Kenya

Lehrtätigkeit

1990 - 1998

insgesamt 25 Vorlesungen, Seminare und Workshops an Universitäten, Behörden und Nichtregierungsorganisationen zu Themen wie: Agrarmarktlehre, 'Farming Systems Development', landwirtschaftlicher Produktionsökonomie in den Tropen, Ressourcenschutz, partizipativen Methoden in der ländlichen Entwicklung, empirischer Sozialforschung in Deutschland, Kolumbien und Honduras

 
 

Aktuelle Publikationen des Departments

Albert, C., Aronson, J., Fürst, C., Opdam, P. (2014): Integrating ecosystem services in landscape planning – requirements, approaches, and impacts. Landscape Ecology 29, 1277-1285.

Albert, C., Neßhöver, C., Wittmer, H., Hinzmann, M., Görg, C. (2014): Sondierungsstudie für ein Nationales Assessment von Ökosystemen und ihren Leistungen für Wirtschaft und Gesellschaft in Deutschland. UFZ, unter Mitarbeit von K. Grunewald u. O. Bastian (IÖR), Leipzig.

Beck, S., Borie, M., Esguerra, A., Chilvers, J., Heubach, K., Hulme, M., Görg, C. Climate Change and the Assessment of Expert Knowledge (2014): Does the IPCC Model Need Updating?

Geden, O. & Beck, S. (2014): Renegotiating the global climate stabilization target. Nature Climate Change 4, 747-748.

Görg, C., Spangenberg, J.H., Tekken, V., Settele, J. (2014): Engaging local knowledge in biodiversity research: experiences from large inter- and transdisciplinary projects. Interdisciplinary Science Reviews 39 (4), im Druck.

Spangenberg, J.H., Görg, C., Truong, D.T., Tekken, V., Bustamante, J.V., Settele, J. (2014): Provision of ecosystem services is determined by human agency, not ecosystem functions. Four case studies. International Journal of Biodiversity Science, Ecosystem Services & Management 10 (1), 40-53.

Griewald, Y., Rauschmayer, F. (2014): Exploring an environmental conflict from a capability perspective. Ecological Economics 100, 30-39.

Lessmann, O., Rauschmayer, F. (Hg.) (2014): The Capability Approach and Sustainability. Routledge, London.

Priess, J.A., Hauck, J. (2014): Integrative scenario development. Ecol. Soc. 19 (1), Art. 12.

Jäger, J., Rounsevell, M.D.A., Harrison, P.A., Omann, I., Dunford, R., Kammerlander, M., Pataki, G. (2014): Assessing policy robustness of climate change adaptation measures across sectors and scenarios. Climatic change.

Wittmayer, J.M., Schäpke, N., van Steenbergen, F., Omann, I. (2014): Making sense of sustainability transitions locally. How action research contributes to addressing societal challenges. Critical Policy Studies.